BAŤŮV KANÁL - HORNÍ TOK

Negarantovaná informace
Místo:
Adresa:Zámecká 2 , 698 13 Veselí nad Moravou
Telefon:+420 518 325 330
Email:ic@batacanal.cz
WWW:http://www.batacanal.cz
GPS:49°17'52,822"N, 17°24'22,146"E
Odpovědná osoba:Baťův kanál, o. p. s.

Pro detail klikni (ortofotomapa)

Základní mapa

Fotografie (6)[Skrýt náhledy]
BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)
BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)BAŤŮV KANÁL 
(klikni pro zvětšení)


Ve 30. letech 20. století byl vybudován průplav Otrokovice – Rohatec. Kanál byl dlouhý 50 km a měl sloužit ke zvýšení spodních vod, závlahu a plavbu. Protože se na ní významnou měrou podílel Tomáš Baťa, vžil se pro stavbu lidový název „Baťův kanál“. Stavbu tvoří pohyblivé jezy s výsuvnými tabulemi a závlahovými klapkami, plavební komory, soustavy závlahových a drenážních kanálů, které jsou roztroušené po celé krajině. Kanál tvoří z části řeka Morava a z části pro něj bylo vykopáno umělé koryto. 1. května 2002 byl průplav Otrokovice - Rohatec slavnostně pojmenován Baťův kanál a v současnosti je přístupno a propojeno 48 km původní trasy Baťova kanálu a 17 km navazujících říčních kilometrů. Po vodě tak jsou spojena města Otrokovice a Petrov, mezi nimiž se propluje 10 plavebními komorami.

Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem do Kroměříže. Novým posláním vodní cesty Baťův kanál, prodloužené na souvisle splavný úsek Kroměříž- Hodonín o celkové délce cca 76 km, je vytvořit páteř pro turisticky využívanou oblast Slovácko. V rámci první investiční akce, splavnění do Hodonína, bude vedle stávajícího jezu, na vodním toku Radějovka, vybudována nová plavební komora Rohatec se zázemím. Dále dojde k rozšíření koryta tohoto nesplavného toku pod jezem v délce cca 800 m. Součástí stavby je i zvýšení stávajícího hospodářského mostu a vybudování nové ocelové lávky pro pěší a cyklisty, která zajistí bezpečné spojení mezi českou a slovenskou stranou. Významnou částí projektu je i řada kompenzačních opatření, které mají za cíl minimalizovat negativní vliv stavby na životní prostředí. Mezi nejvýznamnější opatření patří přeložka regionálního biokoridoru. V rámci druhé investiční akce bude nutné překonat stávající jez Bělov u Otrokovic výstavbou nové plavební komory. Ve zdrži jezu Bělov budou provedeny nezbytné úpravy pro zajištění požadovaných parametrů vodní cesty a bude vybudováno nové přístaviště v Kroměříži. Délka prodloužení severním směrem bude cca 15,8 km.

Horní tok: Kroměříž - Uherský Ostroh
Dolní tok: Uherský Ostroh - Hodonín


Přístavy - horní tok

  • Kroměříž - 49.2978792N, 17.4062003E
  • Otrokovice - 49.2098153N, 17.5079836E
  • Napajedla - 49.1748794N, 17.5126389E
  • Spytihnev - 49.1361044N, 17.5018472E
  • Babice - 49.1169678N, 17.4848206E
  • Huštenovice - 49.0967403N, 17.4732336E
  • Staré Město - 49.0754992N, 17.4563886E
  • Uherské Hradiště - přístaviště
  • Kostelany nad Moravou - 49.0440111N, 17.4021325E
  • Uherský Ostroh - 48.9825639N, 17.3908656E


Zajímavosti pro horní i dolní tok
Délka splavného kanálu: 53 km (Otrokovice - Skalice)
Šířka kanálů: průměrně 12 m
Hloubka kanálu: průměrně 1,5 m
Podjezdná výška kanálu: min. 2,1 m
Rozdíl hladiny na vodní cestě: 18,6 m
Počet vyrovnávacích zdymadel: 13
Počet jezů: 13
Doporučený rozměr lodí (délka/šířka/ponor): 38 m / 5 m / 80 cm
Počet mostů: 56

Bez oprávnění je možno řídit malá plavidla do výkonu 20 kW, která jsou schopná pouze výtlačné plavby a max. rychlosti 12 km/h.


Zdroj informací: www.batacanal.cz


Datum poslední aktualizace článku: 06.11.2013